Úpadek herní společnosti Blizzard

12. 08. 2021 14:30:59
V dnešním blogu bych se rád věnoval tomu, proč došlo k úpadku herní společnosti Blizzard, která má ve svém portfóliu značky jako Warcraft, World of Warcraft nebo Diablo.

"Žádný král nevládne věčně." řekl Terenas Menethil svému synovi Arthasovi (z nějž se stal The Lich King). Stejně tak společnost Blizzard ztrácí pomyslnou vládu nad žánrem MMORPG her.

Společnost Blizzard (dnes v rámci Activision Blizzard) je společnost, která v tomto tisíciletí definovala herní průmysl. Aktuální zkušenost je spíše taková, že ukazují obrovskou míru nekompetence. Neuplyne týdne, kdy se na Blizzard neprovalí nějaký skandál nebo neudělají špatné rozhodnutí v rámci nastavování herních mechanismů. Proč tomu tak je? Jaké jsou důvody, že se společnosti tak nedaří?

Hlavním důvodem, proč tomu tak je, je to, že Blizzard ztratil kontakt se svými fanoušky a zákazníky.

Budu hlavně mluvit o hře World of Warcraft, nicméně to, že Blizzard ztratil ponětí co dělá jde sledovat i v jiných hrách z jejich portfólia. Například uvedení mobilního Diablo Immortal bylo naprosto katastrofální. Hráči by myslím pochopili, kdyby Blizzard řekl: "Ano, pracujeme na Diablo 4, což je hra, na kterou fanoušci Diabla čekají, nicméně nemáme ještě žádné materiály, které vám můžeme nabídnout, protože hra je v ranné fázi vývoje. Dočkáte se v nejbližších letech. V mezidobí vám přineseme možnost si zahrát Diablo na vašich telefonech.". Místo toho jsme se dočkali komické fráze: "Hej, chlapi. Máte mobil, že jo?".

Možná si historii idealizuji, nicméně jsem nikdy neměl takový urgentní pocit při hraní jako teď, že Blizzard absolutně nenaslouchá zpětné vazbě od hráčů.

Poslední expanze hry, Shadowlands, není špatná, ale přinesla obrovské množství problémů, za které si Blizzard může sám. Jde o to, že s příchodem Shadowlands byla do hry implementována řada nových systémů a mechanismů. Což o to, změna sama o sobě není špatná, ale obrovskou chybou Blizzardu bylo to, že systémy nebyly absolutně ozkoušeny a balancování systémů probíhalo až během ostrého startu nové expanze. A to je zkrátka pozdě. Hráči nechtějí mít pocit, že testují hru, za kterou zaplatili na počátku nemalé peníze a každý měsíc platí měsíční poplatky, aby mohli hrát. Pocit zmaru je vytvořen i tím, že ze hry se stal pouze jakýsi stroj, do kterého musíte investovat čas, ale postrádá zábavu. Ve hře například musíte strávit hodiny průchodem věže Torghast, kde sbíráte materiál, který nutně potřebujete pro výrobu a vylepšování vašich legendárních předmětů.

A když už se bavíme o penězích, další obrovskou chybou Blizzardu je to, že místo hráčů vidí pouze chodící peněženky. Obecně nejsem kritický k herním obchodům uvnitř hry, které nabízí kosmetické předměty, nicméně vždy je nutné k takové "ekonomice" přistupovat s rozvahou, protože herní obchody tohoto typu jsou krok od toho, aby nabízely i herní předměty, které poskytují platícímu hráči určitou výhodu. To se dostáváme ke znakům, které platí u tzv. pay to win her.

Možná si říkáte: "World of Warcraft? Že by byl pay to win? Vždyť v herním obchodě jsou jen kosmetické předměty jako mounti, peti nebo kosmetické sady k brnění.". No, bohužel jsme se i u World of Warcraft dostali k pay to win mechanismům. Problematické je hlavně to, co nenajdete v herním obchodě, ale v aukci. Tam totiž můžete koupit, ale i prodat token, který poskytuje hráči herní čas výměnou za určité množství hermí měny. Zkrátka, když potřebujete herní měnu, tak stačí vytáhnout platební kartu, zaplatit pár stovek a hned má vaše herní postava na účtu statisíce zlaťáků. V předchozích datadiscích nebyly zlaťáky tak úplně potřebné. Většina hráčů je hromadila, aby si mohla pořídit extrémně drahého mounta za několik milionů zlaťáků, nicméně v rámci rozšíření Shadowlands jsou zlaťáky potřeba, aby mohla být vaše postava silnější.

Jde o mechanismus legendárních předmětů, kdy každý hráč, který si chce nějaký takový legendární předmět vytvořit si musí koupit v aukci plánek daného předmětu, který donese Runecarverovi, který vám na základě něho vytvoří vámi zvolený legendární předmět. Pokud chcete legendární předmět vylepšit, tak si musíte znovu v aukci koupit plánek stejného předmětu, který má ovšem už vyšší item level. Za tyto plánky utratíte desetitisíce až statisíce zlaťáků. Zlaťáků, které můžete hodiny získávat prostřednictví profesí nebo můžete vytáhnout platební kartu. Proto píšu o pay to win mechanismech.

A když už se bavíme o zlaťácích, tak nelze nezmínit i to, že ve hře funguje boostování postav. Teď nemluvím o možnosti koupit si boost v herním obchodě, který slouží k tomu, že dostanete postavu na levelu 50, aby jste mohli naskočit přímo do příběhu nové expanze Shadowlands. Mluvím teď o boostovacích službách, které poskytují hráči jiným hráčům odměnou za herní měnu (dříve fungovalo boostování přímo za peníze, nicméně, všechna čest Blizzardu, to zakázali v podmínkách a ujednáních). Jenže se vracíme k tomu, že herní měnu je možné získat odměnou za zaplacení tokenu v aukci. Zkrátka, jestli se vám nechce trávit hodiny progresováním raidů a dungeonů se svojí guildou, tak vytáhněte peněženku, kupte si token, otevřete si hledání skupin a naleznete zde desítky nabídek na boost.

Další výtku směrem k Blizzardu směřuji vůči tomu, že za celou dobu neudělala vůbec nic s toxicitou ve hře. Ač třeba World of Warcraft nemá takovou reputaci toxické hry jako třeba League of Legends, tak toxicita ve hře je i tak obrovská. Tedy, teď jsem byl vůči Blizzardu až přehnaně kritický. Přeci jenom NĚCO udělali. Odstranili ze hry emoci /spit, tedy plivnutí. Nelze se tedy neubránit konotaci, že jediný důvod, proč tuto emoci odstranili bylo to, že ve hře se objevilo hnutí hráčů, kteří tuto emoci používali vůči hráčům, kteří vlastní a používají mounty nebo kosmetickou sadu brnění, které jsou koupeny v herním obchodě za reálné peníze.

Toxicitu jako takovou asi nemusím blíže přibližovat, nicméně ji zmíním ještě v kontextu toho, co vyplynulo na povrch na Blizzard v posledních týdnech. Jedná se o žalobu státu Kalifornie na společnost Activision Blizzard. Předmětem žaloby je kdloudodobé sexuální obtěžování zaměstnanců na pracovištích a nátlak na ně a absolutní nezájem vedení řešit tento problém, ač o něm věděli. V souvislosti s touto zprávu se podělilo o zkušenosti řada současných i bývalých zaměstnanců Blizzardu. Ač nelze věrohodnost příspěvků jednoznačně ověřit, tak hlavní idea toho, co bylo sděleno, je ta, že práce v Blizzardu nebyla a není vůbec jednoduchá, kdy docházelo ze strany vedení a vedoucích pracovníků k tlaku na výsledky, který byl natolik trvalý, že to mnoho pracovníků nevydrželo a psychicky se zhroutilo. A nejspíš taktéž docházelo k incidentům, které mohly mít sexuální povahu. To prosím neberte jako znevěrohodnotnění tvrzení mužů a žen, kteři byli podrobeni sexuálnímu obtěžování a nátlaku, ale pouze jako zdrženlivost, protože v současné době dochází k prošetřování těchto tvrzení a počkám si se závěrem na konec vyšetřování. Nicméně, evidentně se jedná o závažnou situaci, protože prezident společnosti Blizzard Allen Brack opuští svoji funkci a společnost jako takovou.

Vlažný postoj společnosti Blizzard k těmto obviněným je poměrně v kontrastu s tím, jak se společnost zachovala v minulosti. Přibližně před rokem v herních kruzích rezonovala kauza MeToo. Ženy i muži se v té době podělili o své zkušenosti se sexuálním obtěžováním a nátlakem v herním prostředí.

Příkladem zvláštní reakce Blizzardu je případ streamera SwiftyIRL na platformě Twitch. Tento streamer je dlouholetou známou personou ve světe World of Warcraft. I tento streamer byl ovšem obviněn ze sexuálního násilí, konkrétně svoji bývalou přítelkyní. Předmětem obvinění bylo to, že Swifty se svojí přítelkyní měli opíjet a pak sexuálně obtěžovat ženy. Paradoxní je to, že z vyjádření jeho bývalé přítelkyně je spíše patrné, že sexuálním predátorem měla být spíše ona sama, když dané ženy opíjela a lákala do jejich hotelového pokoje. Abych tuto telenovelu zkrátil, tak reakcí Blizzardu bylo okamžité odstranění jeho NPC ze hry (vybrané dlouholeté osobnosti ze hry a někteří vývojáři dostali ve hře své vlastní NPC), ačkoliv k tomuto tvrzení chyběly konkrétní důkazy a na stranu stremera se postavila řada lidí. Blizzard své rozhodnutí ovšem nepřehodnotil a jeho NPC nebylo do hry vráceno, alespoň dle aktuální databáze hry.

Jistý dvojí standard společnosti spatřuji i v jiném rozhodnutí Blizzardu, a to spolupracovat při vytváření příběhu s autorkou Madelaine Roux, která má poměrně zajímavou historii na Twitteru.

Dvojí standard spatřuji především v tom, co by se stalo, kdyby toto bylo napsáno o černoších nebo ženách. Tzv. "cancel culture" v minulosti zničila kariéru za podobné prohřešky jiným mužům a ženám. V případě Madelaine Roux ovšem taková vyjádření vedla k nastartování kariéry u společnosti Blizzard.

Doposud jsem v článku psal o rozhodování Blizzardu, které vede k odklonu hráčů. Blizzard do dnešního dne měl dostatek času, aby na tyto problémy reagoval. Jaká je dosavadní reakce?

Co se týče vývoje hry, tak je na tom Blizzard bledě. Vývoj hry v podstatě stojí, jelikož zaměstnanci hrozí stávkou vzhledem k žalobě státu Kalifornie, o které jsem se zmiňoval dříve. Přibližně před měsícem byl do hry přidán obsahový patch 9.1, který do hry dal novou oblast s názvem Korthia, která má sloužit k získání nového a lepšího vybavení. Ovšem tato oblast je natolik lehká, že zabaví jen na chvilku.

Co se týče příběhu, tak se točíme okolo nenáviděné Sylvanas Windrunner a uvězněného krále Anduina. Zde tvůrci nepochopitelně snaží ve hře násilím protlačit, aby hráči začali se Sylvanas Windrunner sympatizovat. Sylvanas Windrunner, abych situaci vysvětlil i hráčům, kteří se ve světě World of Warcraft úplně neorientují, je tak nenáviděná postava, že její doposud nejsympatičtějším činem je to, že po poražení The Lich Kinga skočí z věže Icecrown a zabije se (aby ji poté vzkřísili Valkýry). Poté co se stala náčelníkem Hordy, tak řada hráčů vzpomínala na doby, kdy náčelníkem byl Garrosh Hellscream, jehož metody byly sice drastické, ale aspoň to nebyl absolutně nesympatický a necharismatický jedinec. Sylvanas Windrunner má za sebou celou řadu manimulací a zrad, aby si vysloužila nálepku nenáviděné postavy. Namátkou je zrada Variana Wrynna, tehdejšího vůdce Aliance, při útoku na Broken Shore nebo genocida Night elfů při útoku Hordy na strom Teldrassil. A nyní, po všech těchto událostech se tvůrci snaží o vzbuzení sympatie s touto osobou. Reakce hráčů na sebe nenechala dlouho čekat a nadšené opravdu nejsou. Poslední cutscene ze hry, který přiblížuje vztah mezi uvězněným králem Anduinem a Sylvanas má opravdu hezké hodnocení na Youtubu (poměr líbí:nelíbí je 1:1), což není dobrou vizitkou týmu, který má na starosti příběh hry.

Co si z toho Blizzard vzal? Vůbec nic. Jejich ignoranci znázorňuje jejích reakce na Twitteru. Stručně řečeno, můžou za to hráči, ne vývojáři. Situace dospěla tak daleko, že vývojáři Blizzardu označili asi nejznáměnšího hráče World of Warcraft na platformě Twitch, streamera Asmongolda, za "kr*téna" a autorka článků na partnerském webu o World of Warcraft, Wowhead, vyzvala Blizzard, aby jim narostla páteř a zabanovali ho. Vlákno zmíněné autorky můžete nalézt stále na Twitteru.

Abych situaci přiblížil, tak zmíněný streamer Asmongold dlouhodobě poukazuje na problémy hry a kritizuje vývojáře, kteří dle něj nemají páru co dělají a měli by být vyhozeni pro nekompetentnost. S tímto tvrzením ovšem tato uvědomělá slečna nesouhlasí (na Twitteru v popisku má napsáno, že je "ona" a ne "ono" nebo "oni", tak mi snad prominete, že jsem si dovolil předpokládat její gender) a vyzývá Blizzard, aby ho zabanovali, protože si dovolil kritizovat vývojáře.

Toto je bohužel smutná vizitka kdysi slavné herní značky. Značky, která se neustále propadá a brzy spadne až na úplné dno. Spoustu hráčů ruší předplatné a streameři ohlašují, že končí s vytvářením obsahu o World of Warcraft. Štafetu pomalu přebírá jiná MMORPG hra, a to Final Fantasy XIV Online. V nejbližších měsících a letech můžeme očekávat několik nadějných MMORPG her, a to New World a Ashes of Creation. Chystaná MMORPG hra ze studia Amazon na motivy Pána prstenů byla zrušena právě na úkor hry New World.

Autor: Jan Žďárský | čtvrtek 12.8.2021 14:30 | karma článku: 10.61 | přečteno: 324x

Další články blogera

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 383 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.70 | Přečteno: 123 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 5.40 | Přečteno: 187 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 278 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 135

Jmenuji se Jan Žďárský. Pocházím z Liberecka. Rád bych se ve svém blogu věnoval počítačovým hrám, které ve volném čase hraji.  

Nejčastěji se věnuji žánru MMORPG her, ale zájem mám také o RPG nebo MOBA hry.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...